Denna sida innehåller ett antal fågelbilder presenterade artvis.
De är slumpmässigt utlagda men du hittar

Artlistan i sin helhet i alfabetisk ordning

till höger under


(Eller använd länken ovan)










med ett smakprov på mina foton.




tisdag 27 augusti 2013

Presentation av bloggen och dess syfte.

 


Om sidan och lite om dess bakgrund.



Eftersom mina andra bloggar svämmade över av fågelbilder,
började jag för några år sedan att samla ihop några av dem på ett mer överskådligt sätt
 i ett artgalleri.
 
Bloggen försummades men nu (januari 2018) har jag börjat rensa, uppdatera och försökt göra den lite mer lättöverskådlig.

Så här är ett urval av de foton av olika arter, som jag hittills har fotograferat och därmed lärt känna.


Man skulle kunna säga, att detta är min
 
Fotokrysslista.



Några av de äldsta bilderna är tagna i vår egen trädgård och nästan alla andra i mina hemtrakter.
De flesta fåglarna är vanliga fåglar, som finns i min närhet, vilket förstås kan vara exotiskt för den, som bor i andra trakter
men hela tiden kommer nya arter till.



Du hittar de olika arterna i alfabetisk ordning i


Galleriet


i högerspalten.



Jag kommer successivt att fylla på med arter från mitt arkiv
och de redan utlagda bilderna i galleriet kommer att kompletteras och/eller bytas ut efter hand, som jag tar nya bilder.


(Eller bara känner lust att ändra om lite...)



Bilderna är av olika slag och inte minst kvalitet.
Den första ambitionen, att försöka ta bilder, där man skulle kunna urskilja ögon och näbb
och att kunna identifiera fåglarna,
ändrades snabbt till att försöka ta bilder av flygande fåglar och därefter till att försöka ta bra bilder, dvs foton, som inte bara visar en viss fågel utan som förhoppningsvis förmedlar något mer.
Ett bra porträtt, en snygg bild, en känsla eller uttryck.
Döm själva.



Eftersom jag fortfarande betraktar mig som novis i sammanhanget, är jag förstås tacksam om ni påpekar ev. felaktigheter.
Men ALLA kommentarer mottages med glädje, oavsett om det handlar om fotona som sådana eller om de avbildade fåglarna.


 




Det var så här det började: 
 
 
Från att ha varit fullständig analfabet när det gäller fåglar och lika mycket novis i att fotografera dem, så har jag under de senaste åren tagit ett rejält kliv mot att uppnå vad som egentligen nog bara är normal allmänbildning på området.
 
Men för mig har det varit en spännande resa, som bjudit på många upplevelser och ahan...
 
 
Jag har visserligen alltid tyckt om fåglar.
Som uttryck för en känsla av skönhet och frihet.
Som budbärare av vår och sommar.
Som ljudkuliss i trädgården...
 
Jag har tyckt om, att sitta och lyssna på fåglarnas sång och se dem flyga ut och in i grönskan.
 
Men jag har aldrig KUNNAT något om fåglar.
 
 
I min barndom sågs de fåglar, som fanns i bostadsområdet som sanitära olägenheter.
Och när jag började SE fåglarna,
så kändes det som en värld så stor och ogenomtränglig, att jag aldrig trodde mig kunna lära mig se skillnad på de olika fåglarna och lära mig deras namn.
 
Så jag nöjde mig med att njuta av dem.
 Att följa deras bana på himlavalvet och höra deras sång.
 Att med samma glädje varje vår konstatera, att flyttfåglarna kommit tillbaka.
Och förundras över hur det egentligen är möjligt.
Att följa deras bobyggen/renovering, uppvaktning och matande av ungar.
Lägg därtill glädjen när skogens fåglar under vintern hittade till våra matplatser.
  
Men så hände det!



 
På gården hade vi i juletid satt upp en havrekärve till småfåglarna.
Men en dag såg jag genom köksfönstret,
att fasanerna hittat den och nu bråkade om sittplatsen mitt i det goda.
Jag slet fram kameran och lyckades få några bilder.
Inte bra men ack så roligt.
 
Jag försökte ta lite bättre bilder men det gick väl sådär.
Så småningom skulle jag inse, att det var nästintill omöjligt, att fotografera genom de dubbla blåsta fönsterglasen men då var jag redan fast.
 
 
 
Jag försökte fotografera småfåglarna vid foderautomaten eller späcket, som vi alltid hänger ut i december och insåg desperat, att bilderna blev så dåliga, att det inte ens gick att se vilka fåglar det var.


Vilket egentligen gjorde detsamma, eftersom jag ändå inte kunde!

Om målbilden var fågelbilder, där åtminstone ögon och näbbar skulle kunna urskiljas, så var jag långt från målet.
 Nog skulle jag kunna bättre än så här...?

 
Så jag kämpade på och bilderna blev successivt lite bättre.
Och med bättre bilder kunde jag med hjälp av internet och så småningom en Fågelbok försöka identifiera vilka fåglar jag fotograferat.


Och jag fängslades av att lära känna mina fotomodeller.


 
Från att ha kunnat namnet på en handfull arter lärde jag mig alltfler
och från att ha övat på trädgårdens fåglar, började jag ta med mig kameran ut i skog och mark.

Nu är datorn så full av fågelbilder, att den kvittrar när jag startar den
och jag tänkte dela med mig av min skörd.
Detta är mitt försök.


 Jag har tänkt, att lägga ut en art åt gången.
Kanske blir det ett aktuellt (?) inlägg om fågeln ifråga, följt av ett inlägg i form av en bildsida i mitt planerade

GALLERI.
 

Eftersom allt började med de där fasanbilderna får Fasanerna inleda artlistan.

Hoppas, att någon ska finna den sevärd och ha lite glädje av den.


 
Här en nyare bild av fasanernas kiv i kärven.

Och några bilder ur mitt arkiv, som en försmak av vad som kommer.

Bilderna är av olika slag och inte minst kvalitet.
Den där ambitionen, att försöka ta bilder, där man skulle kunna urskilja ögon och näbb ändrades snabbt till att försöka ta bilder av flygande fåglar och därefter till att försöka ta bra bilder, dvs foton, som inte bara visar en viss fågel utan som förhoppningsvis förmedlar något mer.
Ett bra porträtt, en snygg bild, en känsla eller uttryck.
Döm själva.

(Klicka gärna på bilderna,
så visas de i större format. I alla fall om du använder Windows Internet Explorer.)











































 














Men eftersom syftet med denna blogg också är att dokumentera de arter jag fotograferat,
finns naturligtvis bilder av arter, som jag hoppas göra bättre rättvisa i framtiden.

Välkommen tillbaka!





2 kommentarer:

  1. Vilken härlig idé att samla dina fina fågelbilder!
    Fick en glädjechock när jag plötsligt fick ögonkontakt med din uggleunge. Glömmer inte dina ugglor, går in och tittar ibland.
    Du har verkligen kommit långt!
    Lycka till med bloggen.

    SvaraRadera
  2. Tack söta du! Hoppas, att du vill komma tillbaka...

    SvaraRadera