Denna sida innehåller ett antal fågelbilder presenterade artvis.
De är slumpmässigt utlagda men du hittar

Artlistan i sin helhet i alfabetisk ordning

till höger under


(Eller använd länken ovan)










med ett smakprov på mina foton.




torsdag 17 oktober 2013

Gräsand



(Anas platyrhynchos)

 
 
 
 
 



 
 
 
 


 

 
 




 


 
 






Gräsand,
En av våra vanligaste arter, som finns nästan överallt där det finns vatten.
 
I parker, åar, sjöar och i havsbandet.
 
 En av min barndoms fåglar.
De, som jag matade med gammalt bröd i parken.
 Därför blev min förvåning stor,
när jag upptäckte hur skygga de vilda gräsänderna är.
 
Inte ens de änder, som besöker vår trädgårdsdamm och t.o.m. häckar där vissa år
är lättfotograferade.
Ljudlöst glider de in under buskarna innan jag ens sett dem
och om vi oförhappandes skulle råka komma i närheten, lyfter änderna omedelbart.

  
 
 
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar